patent utwór

  • 07.02.2024Podatkowe aspekty rozliczania umów do 200 zł
    Przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), co do zasady są opodatkowane według skali podatkowej. Ustawodawca postanowił jednak, że w przypadku niektórych z tych przychodów, spełniających określone warunki, zastosowanie znajdzie opodatkowanie ryczałtowe. I tak, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PIT, od przychodów z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 12% tego przychodu, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł.
  • 25.01.2024Podatkowe aspekty rozliczania umów do 200 zł
    Przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), co do zasady są opodatkowane według skali podatkowej. Ustawodawca postanowił jednak, że w przypadku niektórych z tych przychodów, spełniających określone warunki, zastosowanie znajdzie opodatkowanie ryczałtowe. I tak, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PIT, od przychodów z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 12% tego przychodu, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł.
  • 18.12.2023WSA. Umowa licencyjna a działalność wytwórcza na ryczałcie
    Działalność wytwórcza to działalność w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika. Dopuszczalne są zatem inne formy osiągania przychodów z wytworzonego wyrobu. Każda działalność wytwórcza, bez względu na to czy jej efekty będą przedmiotem umowy sprzedaży, najmu licencji, etc. zalicza się więc do działalności wytwórczej.
  • 16.11.2023Amortyzacja programów komputerowych
    W przepisach prawa podatkowego nie ma definicji programu komputerowego czy oprogramowania. Z art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynika zaś, że program komputerowy stanowi utwór będący przedmiotem prawa autorskiego. W konsekwencji prawo korzystania z takiego programu można uzyskać poprzez nabycie:  do niego praw majątkowych,  licencji na  jego korzystanie.
  • 11.08.2023Jak kwalifikować przychody z udzielania licencji
    Przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zaliczają się do przychodów z praw majątkowych. Stanowi tak art. 18 ustawy o PIT:
  • 05.05.2023NSA. 50% koszty pracownika w branży IT
    W przypadku obowiązywania pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, będącym twórcą wykonującym programy komputerowe w ramach obowiązków pracowniczych, zasad nabywania praw majątkowych do programu komputerowego wynikających z art. 74 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, nie ma możliwości zastosowania do przychodów pracownika uzyskiwanych od pracodawcy w związku z ustaleniem tych utworów kosztów uzyskania przychodów przewidzianych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynoszących 50% uzyskanego przychodu.
  • 13.02.2023Ile kosztuje zatrudnienie współpracownika na zleceniu lub umowie o dzieło
    Przeczytaj, jak rozliczyć współpracownika zatrudnionego na podstawie umów cywilnoprawnych – zlecenie i o dzieło. Jakie poniesiesz koszty i ile pracownik otrzyma „na rękę”.
  • 10.10.2022Umowa na body leasing: kiedy warto z niej skorzystać?
    Obecnie wiele firm poszukuje alternatywnych form zatrudnienia. Jedną z ciekawszych jest body leasing, którego rosnącą popularność można odnotować zwłaszcza w branży IT. Dzięki niemu przedsiębiorcy zyskują możliwość pominięcia klasycznego procesu rekrutacji. To duża oszczędność czasu, pieniędzy i jednoczesna możliwość „wypożyczenia” specjalistów w konkretnej dziedziny: analizy danych, programowania, czy testów.
  • 12.08.2022NSA. 50% koszty uzyskania przychodów przy umowie o pracę
      Art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT nie uzależnia możliwości zastosowania wyższych kosztów uzyskania przychodu od adekwatności wysokości honorarium do wartości utworu. Przychód twórcy z tytułu praw autorskich lub pokrewnych i rozporządzenia nimi powinien zatem być ustalony zgodnie z zasadami dotyczącymi ustalenia wysokości przychodu, określonymi w art. 11 ust. 1 i art. 12 ust. 1 tej ustawy. Także te przepisy nie przewidują warunku w postaci uznania przychodu za przychód twórcy z tytułu praw autorskich lub rozporządzenia nimi od adekwatności uzyskanego wynagrodzenia do wartości utworu - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.  
  • 26.07.2022PIT i preferencje podatkowe: 50% koszty uzyskania
      W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidziano szczególną i korzystną w wielu przypadkach uproszczoną formę ustalenia kosztów uzyskania przychodów - w wysokości 50% przychodu. Koszty podatkowe w wysokości 50% uzyskanego przychodu są jednak przewidziane wyłącznie dla ściśle określonych kategorii przychodów.  
  • 11.02.2022Podatkowe aspekty rozliczania umów do 200 zł
    Przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), co do zasady są opodatkowane według skali podatkowej. Ustawodawca postanowił jednak, że w przypadku niektórych z tych przychodów, spełniających określone warunki, zastosowanie znajdzie opodatkowanie ryczałtowe. I tak, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PIT, od przychodów z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 17% tego przychodu, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł.
  • 30.12.2021Koszty uzyskania przychodów: Umowa zlecenia i prawa autorskie
    Urząd gminy zawarł umowę zlecenia z osobą niebędącą pracownikiem Urzędu. Umowa ta obejmuje wykonanie zadań redaktora naczelnego lokalnego programu telewizyjnego. Zleceniobiorca zobowiązuje się do realizacji zadań objętych umową samodzielnie i niepowierzania ich wykonania osobie trzeciej. Brak jest w umowie zlecenia zapisu o tym, że zleceniobiorca dysponuje prawami autorskimi i przenosi w ramach przedmiotowej umowy na rzecz zleceniodawcy autorskie prawa majątkowe. Czy prawidłowe jest zastosowanie 20% kosztów uzyskania przychodów, czy należałoby jednak zastosować podwyższone 50% koszty?
  • 02.09.2021NSA. Koszty autorskie na etacie: Sama proporcja nie wystarczy
    Art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi lex specialis w stosunku do zasady ogólnej ustalania kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy wskazanej w art. 22 ust. 2 ww. ustawy. Zatem tylko w sytuacji, gdy jednoznacznie zostanie ustalone, że dany przychód objęty jest przedmiotem praw autorskich możliwe będzie zastosowanie podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. W każdym innym przypadku należy stosować koszty ustalone w art. 22 ust. 2 ustawy.
  • 09.07.2021IP BOX: Działalność w zakresie wytwarzania oprogramowania, jego przetwarzania i ulepszania  
    Z wnioskiem o wydanie interpelacji podatkowej zwrócił się przedsiębiorca, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, przedmiotem której jest między innymi działalność związana z wytwarzaniem oprogramowania, które następnie jest zbywane, łączone z innym oprogramowaniem i wraca do ulepszenia.
  • 23.06.2021NSA. Autorskie koszty uzyskania przychodów w umowie o pracę
    Do zastosowania podwyższonej stawki uzyskania przychodów koniecznym jest nie tylko powstanie utworu, w ramach wykonywania przez pracownika swoich obowiązków i przeniesienie prawa do takiego utworu na rzecz pracodawcy, ale przede wszystkim z umowy o pracę musi wynikać wysokość wypłaconego pracownikowi honorarium, z tytułu przeniesienia na pracodawcę praw do utworu. Innymi słowy pracodawca powinien uzgodnić z pracownikiem, jaka część wypłacanego mu honorarium stanowić będzie dla pracownika wynagrodzenie z tytułu przeniesienia praw autorskich.
  • 21.06.2021Amortyzacja programów komputerowych
    W przepisach prawa podatkowego nie ma definicji programu komputerowego czy oprogramowania. Z art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynika zaś, że program komputerowy stanowi utwór będący przedmiotem prawa autorskiego. W konsekwencji prawo korzystania z takiego programu można uzyskać poprzez nabycie:  do niego praw majątkowych,  licencji na  jego korzystanie.
  • 15.02.2021Podatkowe aspekty rozliczania umów do 200 zł
    Przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), co do zasady są opodatkowane według skali podatkowej. Ustawodawca postanowił jednak, że w przypadku niektórych z tych przychodów, spełniających określone warunki, zastosowanie znajdzie opodatkowanie ryczałtowe. I tak, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PIT, od przychodów z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 17% tego przychodu, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł.
  • 02.12.2020NSA. Dokumentowanie kosztów autorskich w przypadku umowy o pracę
    Aby skorzystać z unormowania art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT koniecznym jest wyraźne wyodrębnienie części wynagrodzenia należnej między innymi za rozporządzanie autorskimi prawami majątkowymi do utworu. Wielkość tego honorarium musi być jasno określona w dokumentach regulujących treść stosunku pracy. Nie można przy tym zaakceptować jako zasady procentowego udziału w wypłaconym wynagrodzeniu jako sposobu określenia wysokości wynagrodzenia należnego z tytułu przeniesienia praw autorskich do poszczególnych projektów - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
  • 30.09.2020Preferencyjne koszty autorskie w PIT. Co wyjaśnia nowa interpretacja MF?
    W opublikowanej w połowie września br. interpretacji ogólnej Ministerstwo Finansów szczegółowo odniosło się do budzących wątpliwości kwestii związanych ze stosowaniem 50 proc. kosztów uzyskania przychodów. Eksperci firmy doradczej EY oceniają, że nowa interpretacja ułatwi stosowanie tej preferencji podatkowej, a zakres interpretacji jest nawet szerszy od wcześniejszych przewidywań.
  • 29.09.2020WSA. Ulga IP BOX bez bieżącej ewidencji
    Skoro ewidencja umożliwi sporządzenie w terminie deklaracji podatkowej, nie można jej uznać za prowadzoną nieprawidłowo lub niespełniającą przesłanek ustawowych tylko z tego względu, że nie jest prowadzona "na bieżąco". Nienależyte prowadzenie ewidencji to takie jej prowadzenie, które uniemożliwia określenie prawidłowej podstawy opodatkowania stawką 5%, która nie zawiera odpowiednich informacji. Jeżeli ewidencja ta spełnia wskazany cel na dzień dokonania rozliczenia, to nie można jej uznać za prowadzoną w sposób nieprawidłowy - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu.
  • 22.09.202050% koszty: Wynagrodzenie jako honorarium autorskie - interpretacja ogólna MF
    Dla potraktowania wynagrodzenia, jako honorarium i dla zastosowania wobec niego 50% kosztów uzyskania przychodów niezbędne jest:  powstanie utworu będącego przedmiotem prawa autorskiego, warunkujące korzystanie przez twórcę z praw autorskich i umożliwiające rozporządzanie majątkowym prawem autorskim do utworu,  dysponowanie obiektywnymi dowodami potwierdzającymi powstanie utworu będącego przedmiotem prawa autorskiego,  wyraźne wyodrębnienie honorarium od innych składników wynagrodzenia, przy czym warunek ten nie obejmuje wskazanych w interpretacji przypadków, w których 50% koszty uzyskania przychodów można stosować do całości wynagrodzenia twórcy.
  • 21.09.202050% koszty: Wynagrodzenie jako honorarium autorskie - interpretacja ogólna MF
    Dla potraktowania wynagrodzenia, jako honorarium i dla zastosowania wobec niego 50% kosztów uzyskania przychodów niezbędne jest:  powstanie utworu będącego przedmiotem prawa autorskiego, warunkujące korzystanie przez twórcę z praw autorskich i umożliwiające rozporządzanie majątkowym prawem autorskim do utworu,  dysponowanie obiektywnymi dowodami potwierdzającymi powstanie utworu będącego przedmiotem prawa autorskiego,  wyraźne wyodrębnienie honorarium od innych składników wynagrodzenia, przy czym warunek ten nie obejmuje wskazanych w interpretacji przypadków, w których 50% koszty uzyskania przychodów można stosować do całości wynagrodzenia twórcy.
  • 11.09.202050% koszty: Dokumentacja techniczna programu to literatura?
    Czy w świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT „działalność twórczą w zakresie literatury” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do dzieł literackich, czy też jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich twórczych tekstów, także tych o charakterze informacyjnym, publicystycznym, naukowym, takich jak dokumentacja techniczna, specyfikacje, opisy koncepcji czy podręczniki użytkowników?
  • 26.08.2020Stawka VAT na usługi twórców i artystów
    Przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą - specjalistyczne projektowanie PKD 7410Z. Przedmiotem dostawy jest usługa przygotowania projektu oraz pozostałe obowiązki projektanta wnętrz wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych do przygotowanego projektu. Świadcząc powyższe usługi przedsiębiorca działa jako indywidualny twórca. Czy usługa wykonania projektu aranżacji wnętrz wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką VAT w wysokości 8%?
  • 25.08.2020Stawka VAT na usługi twórców i artystów
    Przedsiębiorca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą - specjalistyczne projektowanie PKD 7410Z. Przedmiotem dostawy jest usługa przygotowania projektu oraz pozostałe obowiązki projektanta wnętrz wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych do przygotowanego projektu. Świadcząc powyższe usługi przedsiębiorca działa jako indywidualny twórca. Czy usługa wykonania projektu aranżacji wnętrz wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką VAT w wysokości 8%?
  • 20.07.2020Twórca jako podatnik VAT
    Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług bardzo szeroko zakreśla krąg podmiotów, które mogą być uznane za podatników tego podatku. Z jednej strony mogą to być osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, a z drugiej także osoby wykonujące sporadycznie, a nawet jednorazowo pewne czynności. Ustawa o VAT może więc objąć swym zakresem nawet tych twórców, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej.
  • 17.07.2020Twórca jako podatnik VAT
    Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług bardzo szeroko zakreśla krąg podmiotów, które mogą być uznane za podatników tego podatku. Z jednej strony mogą to być osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, a z drugiej także osoby wykonujące sporadycznie, a nawet jednorazowo pewne czynności. Ustawa o VAT może więc objąć swym zakresem nawet tych twórców, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej.
  • 07.04.2020NSA. 50-proc. koszty dla pracownika
    Aby skorzystać z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT konieczne jest wyraźne wyodrębnienie części wynagrodzenia należnej m.in. za rozporządzanie autorskimi prawami majątkowymi do utworu. To z tytułu przyjęcia utworu i związanych z nim praw majątkowych, pracodawca wypłaca należne wynagrodzenie - honorarium, a zatem wielkość tego honorarium musi być jasno określona w dokumentach regulujących treść stosunku pracy. Określenie tej wartości lub procedur jej obliczania powinno być jasno i precyzyjnie zawarte w dokumentach regulujących treść stosunku pracy - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
  • 12.02.2020Amortyzacja programów komputerowych
    W przepisach prawa podatkowego nie ma definicji programu komputerowego czy oprogramowania. Z art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynika zaś, że program komputerowy stanowi utwór będący przedmiotem prawa autorskiego. W konsekwencji prawo korzystania z takiego programu można uzyskać poprzez nabycie:    do niego praw majątkowych,  licencji na  jego korzystanie.
  • 22.01.2020Podatkowe aspekty rozliczania umów do 200 zł
    Przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT), co do zasady są opodatkowane według skali podatkowej. Ustawodawca postanowił jednak, że w przypadku niektórych z tych przychodów, spełniających określone warunki, zastosowanie znajdzie opodatkowanie ryczałtowe. I tak, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o PIT, od przychodów z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 17% tego przychodu, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł.
  • 10.01.2020Programiści i ulga IP BOX
    Przedsiębiorcy osiągający dochody generowane przez prawa własności intelektualnej od 1 stycznia 2019 r. mogą korzystać z preferencyjnej stawki w podatku dochodowym. Podatnicy, opodatkowujący dochody z kwalifikowanych IP stawką 5%, mają obowiązek prowadzenia wyodrębnionej ewidencji dla wszystkich operacji finansowych związanych z uzyskiwaniem tych dochodów, ale przepisy o IP Box nie narzucają podatnikom konkretnej formy ewidencjonowania zdarzeń na cele stosowania preferencji IP Box.
  • 29.11.2019Zawieranie umowy o pracę z twórcami
    Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego bądź wykonawczego.
  • 12.11.2019WSA. Nie każdy rodzaj aktywności twórcy jest dziełem
    Z uzasadnienia: Błędne i niewystarczające jest określenie przedmiotu umowy o dzieło tylko jako przygotowanie i wykonanie koncertu/spektaklu. Brak ustalenia szczegółowych parametrów tego typu przedsięwzięcia artystycznego, w tym sprecyzowania roli w nim wykonawcy/uczestnika podlegającego ubezpieczeniu, uniemożliwia weryfikację rezultatu zawartej umowy, co ważne z uwagi na istotne kryterium odróżniające umowę o dzieło od umowy o świadczenie usług, czyli możliwość poddania umówionego rezultatu (dzieła) sprawdzianowi na istnienie wad.
  • 18.10.2019Sposób postępowania przy stosowaniu kosztów 50% - nieregularne przychody z praw autorskich
    Jeśli praca jest przedmiotem prawa autorskiego, pracownik jest twórcą w rozumieniu ustawy, uzyskiwanie przychodu przez pracownika wynika z korzystania przez twórcę z tych praw lub rozporządzania prawami, umowa o pracę przewiduje zróżnicowanie wynagrodzenia należnego pracownikowi na kwotę związaną z korzystaniem z praw autorskich i kwotę związaną z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych, prowadzona jest odpowiednia dokumentacja, a przychody uzyskane przez pracownika zostały wymienione w art. 22 ust. 9b ustawy o PIT, można zastosować normę 50% KUP.
  • 01.10.2019WSA. 50% koszty także przy premiach dla pracowników
    Z uzasadnienia: Premia może stanowić dodatkowe wynagrodzenie za korzystanie z praw autorskich przez pracownika-twórcę (lub za nabycie tych praw przez pracodawcę). Oznacza to, że do zastosowania kosztów w zryczałtowanej wysokości z art. 22 ust. 3 pkt 9 u.p.d.o.f. konieczne będzie jedynie wykazanie związku pomiędzy przychodem a korzystaniem z praw autorskich (pokrewnych) lub rozporządzaniem tymi prawami (...) sposób przyznawania premii nie może decydować, czy premia pozostaje w związku z utworem.
  • 19.09.2019Amortyzacja znaków towarowych
    Pojęcie znaków towarowych jest zdefiniowane w ustawie z 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (dalej: p.w.p.). I tak, zgodnie z art. 120 tej ustawy, znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk. Jednocześnie, ilekroć w ustawie jest mowa o znakach towarowych – rozumie się przez to także znaki usługowe. W konsekwencji przepisy dotyczące znaków towarowych odnoszą się także do znaków usługowych, czyli oznaczeń, które nadają się do odróżnienia usług jednego przedsiębiorstwa od usług innego przedsiębiorstwa.
  • 18.09.2019Amortyzacja znaków towarowych
    Pojęcie znaków towarowych jest zdefiniowane w ustawie z 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (dalej: p.w.p.). I tak, zgodnie z art. 120 tej ustawy, znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk. Jednocześnie, ilekroć w ustawie jest mowa o znakach towarowych – rozumie się przez to także znaki usługowe. W konsekwencji przepisy dotyczące znaków towarowych odnoszą się także do znaków usługowych, czyli oznaczeń, które nadają się do odróżnienia usług jednego przedsiębiorstwa od usług innego przedsiębiorstwa.
  • 05.06.2019WSA. Koszty twórców: Honorarium można ustalać na podstawie czasu pracy
    Z uzasadnienia: Art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT nie ustala wymogów co do sposobu określenia wynagrodzenia autorskiego. Ustawodawca pozostawił w tym zakresie swobodę stronom stosunku pracy, co jest ze wszech miar uzasadnione z uwagi na przedmiot prac twórczych, ich wynik, czas wykonania utworu, a także organizację wewnętrzną pracodawcy. Kalkulacja wynagrodzenia autorskiego może zostać oparta także na czasie poświęconym przez pracownika na stworzenie utworu pracowniczego, ustalonego np. w oparciu o prowadzoną przez pracodawcę ewidencję.
  • 29.05.2019Amortyzacja programów komputerowych
    W przepisach prawa podatkowego nie ma definicji programu komputerowego czy oprogramowania. Z art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynika zaś, że program komputerowy stanowi utwór będący przedmiotem prawa autorskiego. W konsekwencji prawo korzystania z takiego programu można uzyskać poprzez nabycie:  do niego praw majątkowych,  licencji na  jego korzystanie.
  • 24.05.2019Ustalenie wartości początkowej licencji przy płatnościach ratalnych
    W przypadku nabycia licencji, dla której część należności przypada na okres po oddaniu jej do używania, dla określenia wartości początkowej tej licencji należy przyjąć wartość określoną w umowie licencyjnej. Bez względu na to jaka jego część została zapłacona przed wprowadzeniem licencji, przy ustalaniu wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych należy przyjąć łącznie wartości wynikające ze wszystkich dotyczących jej faktur. Do wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej zalicza się nie tylko kwotę należną sprzedającemu z tego tytułu, ale także inne wydatki związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania składnika majątku do używania.
  • 15.04.2019NSA. Koszty autorskie przy umowie o pracę: Samo oświadczenie nie wystarczy
    Z uzasadnienia: Dla zastosowania dla przychodów ze stosunku pracy, normy kosztów uzyskania przychodów, określonej w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, konieczne jest rozróżnienie wynagrodzenia na część związaną z wykonywaniem obowiązków pracowniczych i część określającą honorarium, związaną z korzystaniem z praw autorskich za eksploatację dzieła w określony sposób i na określonym polu (...) dokumentacja pracodawcy powinna umożliwiać wyodrębnienie tej części czasu pracy, która przeznaczona jest na pracę twórczą i powiązanie tego czasu z rzeczywiście powstałym, lub mającym powstać utworem i w końcu, czy w związku z jego eksploatacją wypłacono honorarium.
  • 11.02.2019WSA. Licencje do programów komputerowych bez podatku u źródła
    Z uzasadnienia: Skoro w art. 12 ust. 3 umowy dwustronnej, definiując należności licencyjne, nie wymieniono należności z tytułu korzystania z oprogramowania komputerowego, a stosowanie do art. 3 ust. 2 umowy, mając na uwadze obowiązujący w Polsce porządek prawny, nie można tych należności przyporządkować do żadnej z wymienionych tam grup, w konsekwencji, nie mogą być opodatkowane w państwie ich powstania. Z tego względu opisane we wniosku Spółki o wydanie interpretacji należności licencyjne nie będą podlegały opodatkowaniu u źródła, tj. w Polsce.
  • 06.12.2018Stawka VAT: Sprzedaż projektu z przeniesieniem praw autorskich
    Przedmiotem prawa autorskiego jest utwór, którym może być również np. projekt budowy (przebudowy) dróg, chodników oraz skrzyżowań, posiadający indywidualny charakter własnego pomysłu. Jak wynika z przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej, ustalony w jakiejkolwiek postaci.
  • 29.11.2018CIT: Przychód z zysków kapitałowych w przypadku przeniesienia autorskich praw majątkowych
    Przeniesienie na inny podmiot autorskich praw majątkowych wytworzonych we własnym zakresie (nabycie pierwotne) nie generuje przychodu z zysków kapitałowych, ponieważ nie są one objęte przepisem art. 16b ust. 1 ustawy o CIT, do którego odsyła art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o CIT - nie stanowią dla Wnioskodawcy wartości niematerialnych i prawnych.
  • 27.09.2018NSA: Opłaty licencyjne hodowców roślin a podatek u źródła
    Wyłączne prawo do odmian roślin nie powstaje ex lege jak w przypadku prawa autorskiego, zaś indywidualny charakter odmiany osiągany jest nie tylko ze względu na osobę twórcy, ale również na udział sił przyrody, w znacznej mierze niezależnych od woli człowieka. Przyjąć wobec tego należy, że wyłączne prawo do odmiany rośliny (...) nie stanowi prawa autorskiego lub pokrewnego(...). To oznacza, że od wynagrodzenia wypłacanego podmiotowi, któremu przysługuje owe prawo na podstawie umowy licencyjnej upoważniającej do reprodukcji, ukorzeniania oraz sprzedaży odmian roślin, nie jest pobierany podatek u źródła na podstawie wskazanego przepisu.
  • 19.09.2018Przeniesienie praw autorskich do utworu a VAT
    Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, utworem jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Dalej ustawa jako przedmioty prawa autorskiego wymienia m.in. utwory wrażone słowem, plastyczne, fotograficzne, architektoniczne, muzyczne, programy komputerowe.
  • 31.08.2018Aport znaku towarowego do spółki osobowej
    Wniesienie przez wspólnika aportu w postaci majątkowych praw autorskich do znaku towarowego do spółki jawnej nie powoduje powstania przychodu po jego stronie. Jako wspólnik Spółki osobowej (spółki jawnej) będzie uprawniony do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej w postaci autorskiego prawa majątkowego do znaku towarowego, nabytego w drodze wkładu niepieniężnego przez Spółkę jawną oraz zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodów, stosownie do posiadanego udziału w zyskach tej Spółki, od momentu rozpoczęcia amortyzacji.
  • 13.08.2018Podatkowe aspekty rozliczania umów do 200 zł
    Przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 200, dalej: ustawa o PIT), co do zasady są opodatkowane według skali podatkowej. Ustawodawca postanowił jednak, że w przypadku niektórych z tych przychodów, spełniających określone warunki, zastosowanie znajdzie opodatkowanie ryczałtowe.
  • 10.08.2018Wątpliwości dotyczące podwyższonych kosztów w odniesieniu do pracowników naukowych
    Przepis dotyczący podwyższonych do 50% kosztów uzyskania przychodu nie będzie miał zastosowania, jeżeli z ustalonego w sprawie stanu faktycznego nie można ustalić, jaka część wynagrodzenia, uzyskiwanego przez pracownika ze stosunku pracy, dotyczy wynagrodzenia za wykonywanie prac o charakterze twórczym lub za rozporządzenie przez twórcę majątkowymi prawami autorskimi.
  • 24.07.2018Przeniesienie praw autorskich do utworu a VAT
    Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, utworem jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Dalej ustawa jako przedmioty prawa autorskiego wymienia m.in. utwory wrażone słowem, plastyczne, fotograficzne, architektoniczne, muzyczne, programy komputerowe.

następna strona »