godziny twórcze

  • 05.05.2023NSA. 50% koszty pracownika w branży IT
    W przypadku obowiązywania pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, będącym twórcą wykonującym programy komputerowe w ramach obowiązków pracowniczych, zasad nabywania praw majątkowych do programu komputerowego wynikających z art. 74 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, nie ma możliwości zastosowania do przychodów pracownika uzyskiwanych od pracodawcy w związku z ustaleniem tych utworów kosztów uzyskania przychodów przewidzianych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynoszących 50% uzyskanego przychodu.
  • 15.03.2023Kwalifikowanie działań twórczych jako umowy o dzieło - MRiPS wyjaśnia
    Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który stwierdza podleganie ubezpieczeniu społecznemu, może - bez względu na nazwę umowy i jej postanowienia wskazujące na charakter stosunku prawnego, którym strony zamierzały się poddać - ustalić rzeczywisty jego charakter i istniejący tytuł ubezpieczenia.
  • 26.07.2022PIT i preferencje podatkowe: 50% koszty uzyskania
      W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidziano szczególną i korzystną w wielu przypadkach uproszczoną formę ustalenia kosztów uzyskania przychodów - w wysokości 50% przychodu. Koszty podatkowe w wysokości 50% uzyskanego przychodu są jednak przewidziane wyłącznie dla ściśle określonych kategorii przychodów.  
  • 10.01.2022Księgowość prac badawczo-rozwojowych cz. 1
    Jedną z możliwych form dofinansowanie prac badawczych i rozwojowych jest ubieganie się o otrzymanie dotacji unijnej. Korzystanie ze środków unijnych wymaga od beneficjentów spełnienia szeregu wymagań związanych z rozliczeniem otrzymanych dotacji. Jednym z tych wymogów jest posiadania oddzielnego systemu księgowości lub korzystanie z odpowiedniego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z operacją dofinansowania.
  • 03.11.2021NSA. 50% koszty dla pracownika: Honorarium za pracę autorską może stanowić 100 proc. wynagrodzenia
    Przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT nie przewiduje przesłanki zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu, która odnosiłaby się do wysokości honorarium autorskiego i jego adekwatności w stosunku do wartości utworów. Metoda opierająca się na ustaleniu procentu czasu pracy przeznaczonego na działania twórcze w ogólnym czasie pracy danego pracownika, jest metodą pozwalającą na wyodrębnienie kwoty honorarium autorskiego z wynagrodzenia pracownika, niezależnie od tego, jaka w konkretnym przypadku byłaby to część tego przychodu.
  • 23.09.2021Na co zwrócić uwagę podczas rozliczania umowy z programistą?
    Outsourcing usług informatycznych w ciągu ostatnich lat zyskał ogromną popularność. Coraz więcej specjalistów z branży IT, a zwłaszcza grafików, programistów, testerów czy tzw. etycznych hakerów (ang. white hats) jest zatrudnianych w oparciu o umowę cywilnoprawną. Czy rzeczywiście to dla pracodawcy tańsze i lepsze rozwiązanie niż umowa o pracę? Na co warto zwrócić uwagę podczas zawierania i rozliczania umowy z programistą i komu przysługują prawa autorskie do stworzonego programu?
  • 20.07.2021Ewidencje dla celów podatku PIT - Ewidencja utworów i czasu pracy twórczej
    Zastosowanie podwyższonych kosztów uzyskania przychodów u pracowników-twórców to jedna z najatrakcyjniejszych możliwości optymalizacji kosztów pracowniczych. Polega na zastosowaniu 50% kosztów w związku z korzystaniem przez pracownika z praw autorskich.
  • 30.09.2020Preferencyjne koszty autorskie w PIT. Co wyjaśnia nowa interpretacja MF?
    W opublikowanej w połowie września br. interpretacji ogólnej Ministerstwo Finansów szczegółowo odniosło się do budzących wątpliwości kwestii związanych ze stosowaniem 50 proc. kosztów uzyskania przychodów. Eksperci firmy doradczej EY oceniają, że nowa interpretacja ułatwi stosowanie tej preferencji podatkowej, a zakres interpretacji jest nawet szerszy od wcześniejszych przewidywań.
  • 11.09.2020WSA. Składki ZUS: Odtwórczy wykład nie jest utworem, ani dziełem
    Wykłady posiadają walory twórcze, ale będą mogły stanowić dzieło tylko wtedy, gdy ich "twórca" będzie przekazywał nową wiedzę w zakresie pewnego przedmiotu/tematu, tzn. będzie wykładał coś, co wcześniej nie było przedmiotem jakichkolwiek rozważań i badań. Natomiast samo przygotowanie wykładu, nawet gdy przekazywana w nim wiedza wykracza poza zwykły poziom i granice programowe oraz jest w sposób indywidualny dostosowywana do potrzeb słuchaczy, nie może stanowić podstawy do przyjęcia, że w takim wypadku mamy do czynienia z dziełem - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.
  • 11.09.202050% koszty: Dokumentacja techniczna programu to literatura?
    Czy w świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o PIT „działalność twórczą w zakresie literatury” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do dzieł literackich, czy też jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich twórczych tekstów, także tych o charakterze informacyjnym, publicystycznym, naukowym, takich jak dokumentacja techniczna, specyfikacje, opisy koncepcji czy podręczniki użytkowników?
  • 10.09.2020WSA. Składki ZUS: Odtwórczy wykład nie jest utworem, ani dziełem
    Wykłady posiadają walory twórcze, ale będą mogły stanowić dzieło tylko wtedy, gdy ich "twórca" będzie przekazywał nową wiedzę w zakresie pewnego przedmiotu/tematu, tzn. będzie wykładał coś, co wcześniej nie było przedmiotem jakichkolwiek rozważań i badań. Natomiast samo przygotowanie wykładu, nawet gdy przekazywana w nim wiedza wykracza poza zwykły poziom i granice programowe oraz jest w sposób indywidualny dostosowywana do potrzeb słuchaczy, nie może stanowić podstawy do przyjęcia, że w takim wypadku mamy do czynienia z dziełem - orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.
  • 04.09.2020E-faktura od kontrahenta zagranicznego
    Prawdopodobieństwo otrzymania faktury w formie elektronicznej od kontrahenta zagranicznego jest bardzo duże. Co o tym decyduje? Cały szereg czynników, które ukazują duże zalety faktur elektronicznych. Korzyści ze stosowania e-faktur zawrzeć można w jednym słowie „koszty”, a ściślej ich minimalizacja, która przejawia się jednak w wielu aspektach. Aby to sobie uzmysłowić warto prześledzić drogę faktury od wystawcy do zaksięgowania przez nabywcę.
  • 07.04.2020NSA. 50-proc. koszty dla pracownika
    Aby skorzystać z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT konieczne jest wyraźne wyodrębnienie części wynagrodzenia należnej m.in. za rozporządzanie autorskimi prawami majątkowymi do utworu. To z tytułu przyjęcia utworu i związanych z nim praw majątkowych, pracodawca wypłaca należne wynagrodzenie - honorarium, a zatem wielkość tego honorarium musi być jasno określona w dokumentach regulujących treść stosunku pracy. Określenie tej wartości lub procedur jej obliczania powinno być jasno i precyzyjnie zawarte w dokumentach regulujących treść stosunku pracy - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
  • 29.11.2019Zawieranie umowy o pracę z twórcami
    Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego bądź wykonawczego.
  • 18.10.2019Sposób postępowania przy stosowaniu kosztów 50% - nieregularne przychody z praw autorskich
    Jeśli praca jest przedmiotem prawa autorskiego, pracownik jest twórcą w rozumieniu ustawy, uzyskiwanie przychodu przez pracownika wynika z korzystania przez twórcę z tych praw lub rozporządzania prawami, umowa o pracę przewiduje zróżnicowanie wynagrodzenia należnego pracownikowi na kwotę związaną z korzystaniem z praw autorskich i kwotę związaną z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych, prowadzona jest odpowiednia dokumentacja, a przychody uzyskane przez pracownika zostały wymienione w art. 22 ust. 9b ustawy o PIT, można zastosować normę 50% KUP.
  • 01.10.2019WSA. 50% koszty także przy premiach dla pracowników
    Z uzasadnienia: Premia może stanowić dodatkowe wynagrodzenie za korzystanie z praw autorskich przez pracownika-twórcę (lub za nabycie tych praw przez pracodawcę). Oznacza to, że do zastosowania kosztów w zryczałtowanej wysokości z art. 22 ust. 3 pkt 9 u.p.d.o.f. konieczne będzie jedynie wykazanie związku pomiędzy przychodem a korzystaniem z praw autorskich (pokrewnych) lub rozporządzaniem tymi prawami (...) sposób przyznawania premii nie może decydować, czy premia pozostaje w związku z utworem.
  • 25.01.2019Podatki 2019: Będzie interpretacja ws. 50 proc. kosztów uzyskania przychodów
    Ministerstwo Finansów pracuje nad nową interpretacją ogólną, która będzie dotyczyć stosowania 50 proc. kosztów uzyskania przychodów do części wynagrodzenia uzyskanego w ramach stosunku pracy z tytułu rozporządzania prawami autorskimi. Jak oceniają eksperci, resort finansów powinien rozważyć m.in. rozszerzenie zakresu podmiotowego nowej interpretacji.
  • 24.01.2019Podatki 2019: Będzie interpretacja ws. 50 proc. kosztów uzyskania przychodów
    Ministerstwo Finansów pracuje nad nową interpretacją ogólną, która będzie dotyczyć stosowania 50 proc. kosztów uzyskania przychodów do części wynagrodzenia uzyskanego w ramach stosunku pracy z tytułu rozporządzania prawami autorskimi. Jak oceniają eksperci, resort finansów powinien rozważyć m.in. rozszerzenie zakresu podmiotowego nowej interpretacji.
  • 27.09.2018NSA: Opłaty licencyjne hodowców roślin a podatek u źródła
    Wyłączne prawo do odmian roślin nie powstaje ex lege jak w przypadku prawa autorskiego, zaś indywidualny charakter odmiany osiągany jest nie tylko ze względu na osobę twórcy, ale również na udział sił przyrody, w znacznej mierze niezależnych od woli człowieka. Przyjąć wobec tego należy, że wyłączne prawo do odmiany rośliny (...) nie stanowi prawa autorskiego lub pokrewnego(...). To oznacza, że od wynagrodzenia wypłacanego podmiotowi, któremu przysługuje owe prawo na podstawie umowy licencyjnej upoważniającej do reprodukcji, ukorzeniania oraz sprzedaży odmian roślin, nie jest pobierany podatek u źródła na podstawie wskazanego przepisu.
  • 10.08.2018Wątpliwości dotyczące podwyższonych kosztów w odniesieniu do pracowników naukowych
    Przepis dotyczący podwyższonych do 50% kosztów uzyskania przychodu nie będzie miał zastosowania, jeżeli z ustalonego w sprawie stanu faktycznego nie można ustalić, jaka część wynagrodzenia, uzyskiwanego przez pracownika ze stosunku pracy, dotyczy wynagrodzenia za wykonywanie prac o charakterze twórczym lub za rozporządzenie przez twórcę majątkowymi prawami autorskimi.
  • 11.06.201850% koszty: Twórcy na celowniku fiskusa?
    Przez wiele lat powszechnie stosowaną praktyką było rozliczanie pracowników, np. informatyków, inżynierów czy dziennikarzy, tak jak twórców, z zachowaniem odpowiednich procedur i prawa. Przyjmowano jednolicie, że pracownikom przysługują 50-proc. koszty od tworzonych dzieł, co ma potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych. W ramach prowadzonej przez obecny rząd opresyjnej względem przedsiębiorców polityki fiskalnej, po zmianie interpretacji, kontrole w większości przypadków kończą się nakazem dopłaty podatku, nawet do 5 lat wstecz.
  • 05.04.2018Koszty uzyskania przychodów w wysokości 50% dla nauczycieli akademickich
    Z uzasadnienia: ...Dla zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów nie jest wystarczające wyróżnienie w umowie o pracę części czasu pracy przeznaczonej na pracę twórczą, gdyż z takiego wyróżnienia nie wynika, czy jakikolwiek utwór rzeczywiście powstał i czy w związku z jego eksploatacją wypłacono honorarium
  • 29.03.2018Pracownik twórca: Jak dokumentować przekazanie praw autorskich aby móc stosować 50% KUP
    Z uzasadnienia: Tylko bowiem wyraźne rozróżnienie, jak również dokumentowanie prac – utworów chronionych prawem autorskim oraz wypłaconych wynagrodzeń z tego tytułu daje podstawę do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów przy zapewnieniu właściwej realizacji obowiązków płatnika w zakresie prawidłowego obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy.
  • 06.02.2018Podatki 2018: 50% koszty uzyskania przychodu dla twórców na etacie
    Nowelizacja ustawy PIT w zakresie stosowania 50% kup wskazuje dziedziny o charakterze twórczym objęte 50% kup. Koszty te będą miały zastosowanie m.in. do przychodów z tytułu działalności badawczo-rozwojowej oraz naukowo-dydaktycznej. Pozostałe regulacje ustawy PIT w tym zakresie nie uległy zmianie i w konsekwencji istota regulacji, jej przedmiot i cel pozostają aktualne. Zmiany, począwszy od 2018 r., nie oznaczają utraty prawa do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do tych pracowników, którzy w ramach stosunku pracy tworzą dzieła objęte ochroną praw autorskich we wskazanych dziedzinach - wyjaśniło Ministerstwo Finansów.
  • 08.12.2017CIT: Co można zakwalifikować jako działalność B+R
    Prace rozwojowe to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
  • 26.10.201750% kosztów uzyskania przychodów dla etatowca? - trzeba spełnić wiele warunków
    Tylko wyraźne rozróżnienie, jak również dokumentowanie prac – utworów chronionych prawem autorskim oraz wypłaconych wynagrodzeń z tego tytułu daje podstawę do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.
  • 19.06.2017Autorskie, podwyższone koszty podatkowe dla pracownika
    W przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodu. Podwyższone koszty podatkowe mogą być stosowane także do pracowników-twórców zatrudnionych w ramach stosunku pracy. Wyższe koszty mogą jednak dotyczyć tylko przychodów z pracy twórczej.  
  • 06.06.2017Obowiązkowe przeglądy w kosztach podatkowych
    Pytanie podatnika: Czy możliwe jest zaliczenie kosztów poniesionych na obowiązkowe przeglądy jednorazowo jako koszty uzyskania przychodu a bilansowo rozliczanie ich w czasie jako czynne rozliczenia międzyokresowe?
  • 23.02.2017Jak opodatkować otrzymaną nagrodę?
    Pytanie podatnika: Czy otrzymane środki finansowe jako nagrody w konkursie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej?
  • 28.11.2016Koszty kwalifikowane w ewidencji rachunkowej
    Pytanie podatnika: Czy wymóg wyodrębnienia kosztów kwalifikowanych w ewidencji rachunkowej będzie spełniony również wówczas, gdy Wnioskodawca wyodrębni te koszty za rok podatkowy, a nie za okresy miesięczne? 
  • 24.02.201650 proc. koszty można zastosować do wypłacanych premii?
    Pytanie podatnika: Czy i w jakiej części koszty uzyskania przychodu określone w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy PIT powinny mieć zastosowanie do wszystkich składników przychodu z tytułu wynagrodzenia za pracę wymienionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, pomimo, że pracodawca w PIT-11 nie wykazywał/nie wykazuje kosztów uzyskania przychodu przysługujących pracownikowi z tytułu wykonywania pracy twórczej?
  • 25.06.2015Podwyższone koszty autorskie przy umowie o dzieło
    Pytanie podatnika: Czy przy wystawianiu rachunku do umowy o dzieło Wnioskodawca może zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości 50%, o jakich mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do wynagrodzenia otrzymanego za wykonanie dzieła, będącego przejawem pracy twórczej o indywidualnym charakterze w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych?
  • 15.04.201550 proc. koszty uzyskania przychodów. Zapisy w umowie o pracę to nie wszystko
    Z uzasadnienia: Dla zastosowania normy kosztów uzyskania przychodów, określonej w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, konieczne jest rozróżnienie wynagrodzenia na część związaną z wykonywaniem obowiązków pracowniczych i część określającą honorarium, związaną z korzystaniem z praw autorskich za eksploatację dzieła w określony sposób i na określonym polu. Nie jest przy tym wystarczające wyróżnienie w umowie o pracę części czasu pracy przeznaczonej na pracę twórczą, gdyż z takiego wyróżnienia nie wynika, czy jakikolwiek utwór rzeczywiście powstał i czy w związku z jego eksploatacją wypłacono honorarium.
  • 12.03.2015Usługi kulturalne i artystyczne a zwolnienie z VAT
    Pytanie podatnika: Czy świadczone przez Wnioskodawcę (artystę wykonawcę) usługi kulturalne, polegające na wystawianiu przedstawień artystycznych w postaci koncertów wspólnie z innymi artystami zatrudnianymi przez niego na podstawie umów o dzieło, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy?
  • 29.01.2015Podwyższone koszty autorskie dla informatyka
    Pytanie podatnika: Czy w odniesieniu do pracowników – informatyków, zatrudnionych w sposób i na warunkach określonych powyżej, Spółka jako płatnik może zastosować art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT, poprzez określenie kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50% uzyskanego przychodu w zakresie dotyczącym wynagrodzenia z tytułu stworzonego w ramach stosunku pracy oprogramowania (programu komputerowego), będącego przedmiotem prawa autorskiego?
  • 26.09.2014WSA: O wyższych kosztach dla twórców decyduje nie tylko umowa
    Z uzasadnienia: O ile podatnik wykaże przychód z praw autorskich to organ podatkowy nie może odmówić mu zastosowania preferencyjnej stawki kosztów jego uzyskania. Nie jest poprawa teza organu, że brak określenia wynagrodzenia za prace twórcze w pisemnej umowie o prace, wyklucza zastosowanie stawki preferencyjnej kosztów. Przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT nie będzie miał zastosowania, tylko wówczas jeżeli w wyniku prawidłowo przeprowadzonego postępowania dowodowego nie można ustalić, jaka część wynagrodzenia, uzyskiwanego przez pracownika ze stosunku pracy, dotyczy wynagrodzenia za wykonywanie prac o charakterze twórczym lub za rozporządzenie przez twórcę majątkowymi prawami autorskimi.
  • 15.05.2014Rozliczenie kosztów autorskich od programów komputerowych
    Pytanie podatnika: Czy opisane powyżej zdarzenie jest wystarczającą przesłanką do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w roku 2014? Czy jest wymagane prowadzenie ewidencji prac programistów-twórców? Czy 50% koszty uzyskania przychodów oblicza się od wynagrodzenia pomniejszonego o czas przerw na posiłek, urlopu wypoczynkowego?
  • 19.11.2013Umowa o dzieło a koszty autorskie
    Pytanie podatnika: Czy począwszy od dnia 1 stycznia 2013 r. w związku z uzyskiwanymi przychodami z tytułu umowy o dzieło, na podstawie której Wnioskodawczyni wykonuje dzieło w postaci scenariusza i jednocześnie rozporządza na rzecz Producenta przysługującymi jej do tego dzieła prawami autorskimi, po przekroczeniu kwoty zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów, o której mowa w art. 22 ust. 9a ustawy o PIT, Wnioskodawczyni przysługiwać będą zryczałtowane koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu?
  • 10.09.2013Koszty uzyskania przychodów: Przekroczenie limitu kosztów autorskich
    Pytanie: Czy wypłacając należności dla twórcy na podstawie umowy o dzieło wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych po przekroczeniu przez twórcę progu 42 764 zł, należy zastosować koszty 20% przysługujące z tytułu umowy o dzieło, zlecenia określone w art. 22 ust. 9 pkt 4 w wysokości 20% przychodu?
  • 07.05.2013Obowiązki płatnika a 50% koszty uzyskania przychodów dla twórców
    Pytanie podatnika: Czy Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych postępuje prawidłowo, że do wyliczenia prawidłowej zaliczki na podatek dochodowy za pracowników wykonujących prace twórcze (w stosunku do których stosuje 50% koszty uzyskania przychodów), po przekroczeniu limitu kosztów 42.764,00 zł, stosuje koszty uzyskania przychodów w wysokości „0”, nie zależnie czy pracownik złoży lub nie oświadczenie dotyczące rezygnacji z ich stosowania?
  • 04.01.2013Koszty uzyskania przychodów twórców zatrudnionych na umowę o pracę
    Pytanie podatnika: Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do zastosowania 50 % stawki kosztów dla przychodu uzyskanego tytułem wynagrodzenia za pracę, będącą przejawem pracy twórczej o indywidualnym charakterze, w ramach umowy o dzieło oraz dla przychodu uzyskanego tytułem wynagrodzenia za pracę?
  • 22.11.2012Warunki zastosowania kosztów autorskich u pracownika
    Z uzasadnienia: Dla zastosowania kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50% przychodu - koniecznym jest, by w umowie o pracę rozróżniono wynagrodzenia na część związaną z wykonywaniem obowiązków pracowniczych i część honoracyjną związaną z korzystaniem z praw autorskich za eksploatację dzieła, nie jest natomiast wystarczające rozróżnienie - wyodrębnienie czasu pracy przeznaczonego na pracę twórczą, bo z takiego rozróżnienia nie wynika, czy utwór rzeczywiście powstał i czy w związku z jego eksploatacją wypłacono honorarium, nie jest także dopuszczalne szacunkowe ustalanie ilości pracy "twórczej".
  • 12.10.2012Podwyższone koszty uzyskania przychodów twórców i artystów
    Pytanie podatnika: Czy wykonując zadania kierownika produkcji TV i będąc zatrudniona na tym stanowisku w latach 2006-2011, przysługiwało Wnioskodawczyni prawo stosowania zryczałtowanej - 50% stawki kosztu uzyskania przychodu dla przychodów uzyskiwanych z tego tytułu?
  • 17.08.2012Podwyższone koszty uzyskania przychodów twórców
    Pytanie podatnika: Czy Wnioskodawcy przysługuje, w części wynagrodzenia należnego za Jego twórcze prace, prawo odliczenia od wynagrodzenia 50% stawki kosztów uzyskania przychodu, o jakiej mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  • 18.07.2012Dopuszczalność rozporządzania i korzystania z opracowania cudzej fotografii
    Przepisami prawa autorskiego są objęte tylko te fotografie, które są utworami. Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.; dalej: pr.a.), przedmiotem tej regulacji są utwory fotograficzne. Aby dane zdjęcie było uznane za utwór, musi jednakże spełniać przesłanki wynikające z art. 1 ust. 1 pr.a., tzn. być przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalonym w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.
  • 16.07.2012Podatek VAT od koncertu
    Pytanie podatnika: Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Działalność Zainteresowanego polega na tym, iż jest liderem zespołu muzycznego i dobiera do grania koncertów muzyków, którzy pracują na umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich. Świadczone przez Zainteresowanego usługi są usługami kulturalnymi. Za zrealizowane koncerty Zainteresowany otrzymuje wynagrodzenie w formie honorarium. Stroną umów cywilnoprawnych z kontrahentami jest Wnioskodawca. Czy w 2012 roku, Wnioskodawca może za zagrany koncert wystawiać faktury VAT ze zwolnieniem z podatku VAT?
  • 17.01.2012Prawo do 50 proc. kosztów uzyskania przychodów
    Pytanie podatnika: Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka postąpi prawidłowo obliczając i odprowadzając podatek dochodowy od osób fizycznych, stosując do części wynagrodzenia pracowników stanowiącego honorarium autorskie, obliczone w sposób opisany powyżej, koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a do pozostałej części ich wynagrodzenia koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 2 ww. ustawy?
  • 30.06.2011Prawo do 50-proc. kosztów trzeba dobrze udokumentować
    Brak możliwości jednoznacznego ustalenia, jaka część wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi przez pracodawcę stanowi honorarium za prace twórcze i rozporządzenie prawami autorskimi, eliminuje możliwość zastosowania art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przepisu tego nie wynika natomiast nakaz ustalenia wynagrodzenia za rozporządzenie prawami autorskimi w stawce godzinowej czy też obowiązek prowadzenia ewidencji powstałych utworów - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
  • 13.04.2011Twórcze myślenie w biznesie
    W znanym eksperymencie psychologicznym małpa grająca na giełdzie osiągała wyniki nie różniące się od najbardziej doświadczonych maklerów. Nie udało się jednak jak dotąd namówić szympansa do prowadzenia firmy importującej banany. Eksportującej zresztą też. Zasadniczą różnicą pomiędzy losowym sukcesem na giełdzie a sukcesem gospodarczym firmy jest myślenie jej kadry. Im bardziej kreatywne, tym szanse na sukces większe.
  • 27.01.2011Koszty uzyskania przychodów pracowników – 50% tylko po spełnieniu wszystkich warunków
    Pytanie podatnika: Czy można uznać, że Spółka ma prawo zastosować wobec swoich pracowników jako twórców w rozumieniu ustawy prawo autorskie podwyższone koszta uzyskania przychodu 50% odnośnie tej części ich pracy, której wynikiem pozostaje powstanie utworu w rozumieniu prawa autorskiego?

następna strona »